Het kunstwerk als materieel ding:
De onderstaande vragen kan je beantwoorden door de betreffende gegevens kan je opzoeken in een catalogus, tijdschrift of het kaartje tegen de muur naast het werk zelf. Ook zijn er een aantal catalogi van musea in de bibliotheek waarin veel gegevens terug te vinden zijn.

Wat zijn de afmetingen?
200x219 cm
Wat is de titel/naam van het werk.
The Shambala of modern times.
Wat is de naam van de maker?
Gonkur Gyatso
Wat is de datum van ontstaan?
2008
Waarvan is het gemaakt?
Het zijn stickers op schets papier gecombineerd met
papieren knipseltjes uit tijdschriften en kranten die zijn geplakt op een potloot tekening.
Waar is het ontstaan?
In Londen Waar Gyatso woont en werkt in 2009.
Ligt het beeldvlak of staat het juist?
Is het misschien ovaal of heeft het een andere vorm?
Het zijn vier vierkanten die ook samen weer een vierkant vormen,met daarin afgebeeld een silhouet van een boeddha met goddelijke cirkel (aureool) om het hoofd.
Werkt het kader (meestal de lijst) als een afsnijding ten opzichte van wat er binnen het kader te zien is?
Ja
Er is niet alleen sprake van een fysieke begrenzing.
Je zou ook een onderscheid kunnen maken tussen kaderbevestigende en kaderontkennende kunstwerken. Is het werk dat jij hebt gekozen kaderbevestigend of kaderontkennend?
Kaderbevestigend: de lijnen van de vier vierkantjes die samen een kader vormen zijn horizontaal en verticaal en kruisen centraal, dit vestigt de aandacht op het silhouet van de Boeddha.
Heeft de maker zich bediend van plans om diepte te suggereren?
Ja het figuur is afgesneden binnen het kader vanaf de borst we zien alleen een soort busteportret vorm, dit brengt het figuur erg dicht bij de toeschouwer en sfeert intiem.
Heeft hij overlapping gekozen? NEE
Is er een duidelijk verschil waarneembaar tussen grote figuren (dichtbij) en kleine (ver weg)?
JA, hij heeft diepte gesugereerd door verschillende kleinere figuren te gebruiken, welke van dichtbij interesant zijn. En die uiteindelijk samen het gehele figuur namelijk de buddha vormen met een pixelachtige sfeer dit maakt het werk van verdere afstand weer boeiend.
Heeft hij misschien diepte gesuggereerd door licht/donker contrasten?
Hij creeert met deze techniek een verlicht persoon en dus een suggestie van diepte. De licht en donker contrasten dragen bij aan de intieme sfeer.
Schepte/onscherpte contrasten?
Van veraf en dichtbij verschillend, maar beide scherp!
Lineair perspectief?
Het linair perspectief is centraal en wordt enorm versterkt, door de lege ruimte tussen de panelen.
Kleurperspectief:
Er worden in de areaool, diamentrale en complementair kleurgebruik door elkaar heen gezet dit geeft een heftig kleuren contrast. De kleuren lijken hierdoor feller. Een wonderlijk verschijnsel is dat twee complementaire kleuren onderling vermengt een warm grijs opleveren. Met gevoel voor kleurperspectief heeft Gyatso veel grijs toegepast. Dit wordt ook wel een contrast met een sterk fysiologische betekenis genoemd namelijk het simultaan contrast. Dit effect heet zo omdat meteen of gelijktijdig optreedt. Hier blijkt weer dat kleuren graag hun complementairen oproepen.
Hoe karakteriseer je de contouren van het werk?
Geeft van elk soort contour een voorbeeld.
De contouren van het figuur zijn scherp neergezet.
Maak een plattegrondje van de voorstelling. Je tekent dus de voorstelling alsof je er boven hangt en op het tafereel neerkijkt.
Vanbovenaf gezien stelt de grootste cirkel de aureool voor en daarin bevinden zich de schouders en de romp met daarbovenop het hoofd met hoofddeksel de middenstip van de tekening is de punt van de hoofddeksel.
Is er sprake van ordonnantie in het werk?
Nee, het figuur is gelijk dichtbij.
Beschrijf de compositie van het (kunst)werk. Maak een compositietekening van het werk.
Het is een centrale compositie. De compositie is gebaseerd op een ordening vanuit het centrum uitwaaierend vanuit het midden.
Zijn er verschillende toonverschillen te ontdekken in het werk?
Er is ietwat toonverschil te ondekken tussen de potlootkrabbeltjes die zich in het aureool bevinden en de tekens in het silouet van het figuur zelf, de laatst genoemde zijn donkerder.
Is het een ruimtelijk beeld? Nee
Is er sprake van plasticiteit? Nee
Kent het beeld convexe vormen? En concave vormen? Zo ja waar? Nee
Is er sprake van kleur-tegen-kleurcontrast? Zo ja waar?
Op het ingezoemde plaatje bovenaan de tekst kun je goed zien dat Gyatso in de collage die de aureool voorsteld gebruik maakt van kleur tegen kleur contrast. Is er sprake van complementaire kleurcontrasten? Zo ja waar? Hij plaatst met enige regelmaat de kleuren naast elkaar die diamentraal tegenover elkaar in de kleurencirkel staan, en creee'rd hiermee een complementair (koud-warm-en licht-donker)contrast.
Is er sprake van analoog kleurgebruik? Zo ja waar? Nee
Is er sprake van kwaliteitscontrasten? Zo ja waar? Nee
Is er sprake van spectraalkleuren? Zo ja waar? Nee
Is er sprake van koud-warmtecontrast? Zo ja waar?
Ja in de collage worden onderandere ook de kleuren rood=warm en blauw=koud naast elkaar geplaatst.
Is er sprake van oppervlaktekleuren? Zo ja waar?
Alleen op ingezoemd niveau kun je dit wel waarnemen. Dus als je met je neus bovenop de collage plaatjes staat, kun je zien dat deze eigenschappen vertonen die wij kunnen vergelijken met linair-plastische kwaliteiten.
Is er sprake van verschijningskleuren? Zo ja waar? Nee
Is er sprake van kleurperspectief? Zo ja waar? Nee
Is er sprake van cerebraal, impressief kleurgebruik of expressief kleurgebruik?
Dit is verschillend, sommige collage plaatjes zijn volledig rationeel van kleur en andere zijn erg tekenfilmachtig en expressief.
Heeft de schilder zich bediend van optische kleurmenging? Zo ja waar?
Ja de kleine uitgeknipte plaatjes en de stickers zijn zorvuldig naast elkaar geplakt. De beschouwer kan de kleine plaatjes van dichtbij zien als kleur opzichzelf, maar op enige afstand kun je deze waarnemen alszijnde pixels, en vervloeien zij tot een egale kleur.
Is er sprake van licht op zichzelf? Claire obscuur? Zo ja waar?
Ja doordat Gyatso sommige gedeeltes zoals de achtergrond en het middelste van de aureool meer papier vrij heeft gelaten stralen deze stukjes maagdelijk wit papier je tegemoet.
Is er sprake van strijklicht. Zo ja waar? Nee
Zou je kunnen spreken van toneelbelichting? Nee
En spiegeling? Is dat ze zien? En waar dan? Nee
Is er nog sprake van licht symboliek? Zo ja waar?
De kleurrijke en glanzende stickers stellen de goddelijke glans van de aureool voor. Ook het kruis door het figuur heen verwijst naar een chakra punt of derde oog, dit benadrukt dat dit figuur symbolisch verlicht is. De symbolische betekenis van het licht heeft te maken met het cultureel bepaalde contrast van licht en donker en goed en kwaad en dag en nacht en veiligheid en gevaar en het sacraal gebruikte goddelijke en hemelse licht.
Wat is het standpunt? Het standpunt (in letterlijke zin) is de plaats van de beschouwer die hij/zij ten opzichte van zijn onderwerp heeft ingenomen. Dat kan heel hoog zijn of hij heeft bijvoorbeeld plat op zijn buik gelegen.
Het standpunt van het figuur in het beeldvlak is gelijk aan die van de toeschouwer die er met beide benen op de grond voor staat. Als de schambala ogen of een gezicht zou hebben kon je deze er recht in aan kijken.
Heeft de maker beweging gesuggereerd en zo ja, hoe dan? Gebruik in je antwoorden de termen en begrippen die volgens jou wel van toepassing zijn op het werk: bewegingsillusie, initiaalfase, ritme, beweging in de ruimte, beweging autonoom. Nee
Probeer er achter te komen wat de voorstelling betekent.
Ken je een ander werk met een soortgelijke betekenis, thematiek.
Bovenaan de blog staat ook een pagina met een link naar een pagina vol hedendaagse Tibetaanse kunst, hier las ik over Tsewang Tashi die foto's van Tibetanen verwerkt in fotoshop en hier vervolgens portret schilderijen van maakt. Deze benadering en vermenging van oosterse en westerse technieken vindt ik erg verwant aan Gonkar Gyatso zijn werk.
Geef aan waarom je het werk hebt gekozen.
Het afgelopen jaar heb ik de schambala of modern times op de arsenale in Venetie zien hangen. Die week heb ik nog nooit zoveel kunst gezien, van mijn leven niet. Toch zijn er een aantal kunstwerken die enorme indruk op mij hebben gemaakt, the schambala is daar een van.
Wat betekent het werk voor jou persoonlijk in relatie tot jouw eigen werk?
Het werk intereseerd mij persoonlijk vanwege de collage techniek met de stickers en de plaatjes. De stickers staan voor mij symbool voor een kinderlijke fasinatie met plaatjes. Waarschijnlijk omdat ik als kind zelf stickers spaarde en graag de plaatjes regelmatig bewonderde en deze ook zorvuldig in boeken plakten. Verder
zijn dit ook sterke westerse tekens tegenover de oosterse tekens die zich scherp naast elkaar bevinden. Dit contrast vindt ik erg goed gelukt binnen het kunstwerk en zet mij aan tot nadenken over cultuurverschillen en tradities. Het feit dat Gyatso de tekens heeft gezien als pixels of als kleine atomen waaruit iets groots opgebouwd kan worden vindt ik dit kunstwerk nog meer lagen geven om over na te denken. Relatie met mijn eigen werk is dat mij ook regelmatig interesseer voor pixels in de realiteit, maar mijn voorkeur gaat meestal uit naar een 3d dimensie.
Dag Rosina,
BeantwoordenVerwijderenGa je er nog serieus werk van maken? Ik hoop dat je deze week wel een keer op tijd voor het college bent.
Melvin
Dag Rosina,
BeantwoordenVerwijderenWederom ver na de herkansingsdatum geen werk van je gezien. Jammer.
Melvin